Od bicyklu k automobilu – příběh Škody, který přesáhl hranice

Škodu Auto a. s. můžeme bezesporu zařadit mezi firmy, které Českou republiku proslavily daleko za její hranice. Kromě obrovského množství spokojených zákazníků za ní totiž stojí více než 120 letá tradice, což je rozhodně unikátní. V tomto světle byste si klidně mohli vsadit na úspěšnost této značky – navíc, pokud byste měli k dispozici bonusové kódy pro online bookmakery.

Jakou cestou značka prošla a jak se tento fascinující příběh vyvíjel? Pojďme nahlédnout do historie a na zásadní momenty, které ji proměnily do dnešní podoby.

Na truc německé aroganci

Když se technickému nadšenci Václavu Klementovi porouchalo německé jízdní kolo Germania, jednoduše žádal o jeho opravu. Odpověď z pobočky v Ústí nad Labem však zcela arogantně prosbu smetla, protože nebyla psaná ve srozumitelném jazyce, tedy v němčině. Byl to prvotní impuls, aby spolu s Václavem Laurinem založili vlastní výrobu jízdních kol s jasným názvem Slavia. Tak r. 1895 vznikla značka Laurin & Klement.

Během několika týdnů se firma rozrostla a pro lepší prodej přišla s revoluční myšlenkou prodeje na splátky bez navýšení. Za dva roky již byla v obrovských prostorech s tovární výrobou, 32 dělníky a vyráběla 3 typy jízdních kol (ve 3 provedeních) s 1 typem tandemového bicyklu.

Vítězství motocyklů a počátek automobilu

I přes velmi nesmělé začátky se v roce 1899 objevil v nabídce opravdu moderní motocykl (Laurin & Klement Typ 1). Na začátku to rozhodně nevypadalo na masovou výrobu a asi by si na to nikdo ani nevsadil. Rok 1900 a zázračný kontrakt na 150 motocyklů pro londýnský Hawetson však obrat zpečetil. Přibývající sportovní úspěchy a jejich převažující výroba byla dovršena rokem 1905, kdy společnost L&K výrobu jízdních kol ukončila.

Ve stejný rok byl představen první osobní automobil Voituretta A. Firma ustála velkou stávku, změnila se na akciovou společnost, sklízela další sportovní úspěchy a dále expandovala. Velmi brzy se společnost stala největším výrobcem osobních automobilů v Rakousku-Uhersku.

Expanze výroby

Společnost zažívala další rozmachy – vyráběla přes deset typů automobilů a dařilo se jí i s odlišnými výrobky. V její nabídce byste našli např. letecké nebo stacionární motory, silniční válce, šoupátkové motory Knight nebo motorový pluh. Velmi výrazným podílem odbytu byl export do Rakouska či Ruska.

První světová válka a odstartování velkých proměn

Během války byla výroba samozřejmě omezena ve prospěch válečných potřeb, ale stále prosperovala. Nové poválečné uspořádání zpřetrhalo řadu obchodních vazeb, což automobilka kompenzovala jinými aktivitami a obnovováním vazeb. Vážnou ránu společnosti zasadil požár v červnu 1924 – a i když se nakonec podařilo obnovit výrobní technologie, došlo k existenční tísni.

 Nutnost finanční injekce vedla 27. 6. 1925 k fúzi se strojírenským koncernem Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni. Zastavila se výroba motocyklů, Laurin i Klement byli bez významnějších pravomocí. Nově vyrobené vozy již nesly název Škoda.

Od roku 1930 se název změnil na Akciovou společnost pro automobilový průmysl a během 2. světové války byla součástí největšího německého koncernu Třetí říše.

Poválečné zestátnění průmyslu vedlo k osamostatnění a změně názvu na Automobilové závody, národní park. Po ukončení centrálně řízeného hospodářství nese název Automobilový koncern ŠKODA a.s. a od roku 1991 je definitivně zprivatizovaný německým koncernem Volkswagen. Název Škoda Auto a.s. nese dodnes od roku 1997.

Stálice v proměnách času

V Česku rozhodně nenajdete oblíbenější automobilku než je Škoda Auto, a to jak v soukromém, tak i např. policejním sektoru. Laurin & Klement dali vznik jedinečné značce, která prošla obrovskými proměnami. Velkými, někdy těžkými, ale hlavně úspěšnými! Jejich automobily nám slouží nejen doma, ale také v zahraničí.